Om skatt

Mar 28, 2025

Kjære leser, 

Det er tid for skattemelding både hjemme og borte, og i år har jeg gleden av å fylle ut dobbelt sett med dokumenter, norske og amerikanske.

Ingen tvil om hva jeg foretrekker: 1-0 til Norge på brukervennlighet, forståelighet og generell logikk.

Det amerikanske skattevesenet, the Internal Revenue Service, er legendarisk dysfunksjonelt. En av mine favorittforfattere, David Foster Wallace (ja, jeg vet at han ikke var en hyggelig fyr, for å si det forsiktig), prøvde å skrive en roman om kjedsomhet, lagt til et IRS-senter i Peoria, Illinois. Det ble en så stor psykisk påkjenning at han endte med å ta livet av seg.

Ok - det var ikke en veldig morsom vits, men det er nesten sant. Og i skattevesenet har den amerikanske hangen til overdrevent byråkrati fullstendig overkjørt ønsket om effektivitet. Skjemaene jeg må fylle ut som gjesteforsker kan kun, nå i 2025, sendes inn på papir. Jeg aner ikke om de kommer frem eller ikke (jeg skanner og lagrer kopier, naturligvis), jeg vet bare at jeg må gjøre dette for ikke å få fremtidige problemer hvis jeg skal søke visum igjen. Big if, som amerikanerne sier.  

Men jeg er heldig, for dersom jeg faktisk hadde hatt inntekt her borte, ville prosessen blitt så kompleks at jeg nok måtte benyttet meg av egen programvare for å fylle ut skattemeldingen. TurboTax, for eksempel, kan bistå med dette. For en god slump penger. 

Det er flere grunner til at IRS ikke fungerer. Republikanerne har jo alltid vært for lavere skatter (og noen av dem mener at føderal inntektsskatt er grunnlovsstridig). De vil ikke ha et effektivt skattevesen. Trump har nok en god del støtte når han sparker IRS-ansatte; om det blir mindre bokettersyn, så trives han og vennene hans veldig godt med det. Og Demokratene har ... ikke vært særlig effektive når det gjelder strømlinjeforming og digitalisering. 

Dette er noe av bakgrunnen for at Elon Musk har kunnet selge seg inn som effektiviseringsekspert, mens han gjør sitt verste for å ødelegge staten - det er store problemer med hvordan det amerikanske føderale byråkratiet drives. Noen av dem er endog gjenkjennelige hjemmefra - de mange forsøkene på å forbedre NAVs digitale tjenester har jo, blant annet, møtt problemer fordi den underliggende kompleksiteten i lovkrav, tekniske standarder og byråkratisk rutine er veldig seig.

På den annen side: Altinn. Både som lønnsarbeider og som forfatter med enkeltpersonsforetak er jeg veldig, veldig fornøyd med det systemet vi har hjemme.

Om noe, så er det å forholde seg til de mest arkaiske delene av USA en påminnelse om hvor mye frustrasjon som bygger seg opp når staten ikke virker. Og hvor viktig det er med en (relativt) velfungerende stat for at det ikke skal komme en voldsom politisk motreaksjon. 

 God skattemelding,

 

Jan